Current and Past Theses

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Here are the current and past theses written at Necom:

Nina Rapold (Bachelor, ongoing)
Von Kopenhagen nach Paris: Ein Vergleich der Klimakonferenzen COP 15 und COP 21 mit Fokus auf die Rolle der Verhandlungsführung

Diese Arbeit untersucht die Rolle der Verhandlungsführung an den beiden Klimakonferenzen Conference of the Parties (COP) 15 und 21. Die COP 15 ist faktisch gescheitert, da man es nicht schaffte, ein rechtlich bindendes Abkommen zu erzielen. An der COP 21 gelang dies schliesslich.

Mithilfe einer Untersuchung der Ereignisse vor und während dieser beiden Konferenzen soll der Einfluss der Verhandlungsführung auf die unterschiedlichen Resultate abgeschätzt werden, wodurch anschliessend evaluiert werden soll, wie eine Verhandlungsführung Klimakonferenzen positiv beeinflussen kann. Um ausserdem abschätzen zu können, ob weitere Faktoren den Ausgang der Konferenz entscheidend beeinflussten, wurden diese ebenfalls in die Betrachtung miteinbezogen.

Es wurde herausgefunden, dass die Verhandlungsführung der COP 15 aufgrund ihrer intransparenten und undemokratischen Arbeitsweise, ihres fehlenden Sachwissens und einem Mangel an Verständnis für die Parteien und deren Positionen einen Erfolg der Konferenz stark behinderte, wenn nicht sogar verunmöglichte. Da an der COP 15 weitere Faktoren, wie die wirtschaftliche Lage und die Haltung wichtiger Verhandlungspartner, wie zum Beispiel der USA und China, ebenfalls einem Abkommen entgegen standen, verwundert es nicht, dass die Konferenz scheiterte. Die Verhandlungsführung der COP 21 bereitete die Konferenz hingegen sehr sorgfältig vor und schaffte es, während den gesamten Verhandlungen eine transparente Arbeitsweise, welche alle Interessensgruppen berücksichtigte, aufrecht zu erhalten. Dies ermöglichte effiziente Verhandlungen. Bessere Rahmenbedingungen, wie eine stabile wirtschaftliche Lage, eine differenziertere Wahrnehmung von Entwicklungs- und Industrieländern und die Tatsache, dass die USA und China motiviert waren, ein Abkommen zu erreichen und diesbezüglich die Führung zu übernehmen, beeinflussten die Verhandlungen ebenfalls positiv: Die COP 21 wurde daher ein Erfolg und ein teilweise rechtlich bindendes Abkommen konnte erzielt werden.

Der Einfluss der Verhandlungsführung kann somit als sehr gross eingestuft werden, da sie in der Lage ist, Klimaverhandlungen bedeutend voranzutreiben, aber diese auch zum Scheitern bringen kann.

Arbeit zum Herunterladen (PDF, 2.5 MB)

 

Hau-Kit Man (Master, 2016)
UK-EU Renegotiation: Quantitative Analysis of Immigration and Free Movement

Following the win in the 2015 general election, the UK government under the leadership of Prime Minister David Cameron fulfilled his election promise and to renegotiation with the European Union about the terms of their membership within the EU. One of the four negotiation topics is the immigration and free movement of persons which thesis will focus on. It will study the demands made by the government, the final agreement and their negotiation strategy. Results show that the original demands and the final deal of the UK
government do not make significant relief to the UK benefit budget. One aspect, which is of interest from the Swiss perspective, is the adaptability of the argumentation or the renegotiation results. The Swiss Federal Council (Bundesrat) faces the task of implementing the popular vote Mass Immigration Initiative (Masseneinwanderungsinitative) on 9 February 2014.

Thesis for download (PDF, 1.2 MB)

 

Markus Rüttimann (Master, 2016)
Schutzklauseln – eine theoretische Auseinandersetzung als Diskussionsbasis für die Lösung eines für die Schweiz möglichen zukünftigen verkehrspolitischen Dilemmas

The topic of “safeguard clause” currently concerns the political and medial landscape in Switzerland in particular with regard to the relationship with the European Union (EU).

A safeguard clause is in principle about a contractual clause that enables an entity to protect itself or its interests by taking precautionary or counter measures without overriding the underlying contract. Within the framework of this thesis, various safeguard clauses in the fields of international relations, national / international trade, social and health systems as well as team sport have been examined with regard to their characteristics of application requirement, the type of entering into force, application period and formulation of measures. From this analysis, three different categories of safeguard clauses with homogenous characteristics can be drawn. The examined safeguard clauses can be classified in the categories of “quotation”, “unilaterally applicable safeguard clauses” as well as “safeguard clauses with an open interpretation”.

The second part of this thesis contains a case study which examines whether the traffic situation in the Alps, in particular at the Gotthard, can be approved by the application of a safeguard clause. Based on the democratic decision to build a second tube at the Gotthard, the idea is to develop a protective mechanism that allows the opening of the tunnel’s four driving lanes during peak hour on weekends, bank holidays as well as public holidays without infringing the constitutional protection of the Alps and the containing prohibition to expand the traffic capacity. The proposed solution intends an isolated consideration of freight and private traffic. With regard to freight traffic a clause from the category “quotation” shall be applicable, for private traffic a “unilaterally applicable safeguard clause” is suggested. The analysis reveals that the scope for the application of safeguard clauses is narrow due to the existing legal requirements and would need certain adaption. In addition, supporting financial and construction measures are necessary in order to ensure that – on an overall Swiss perspective – the temporary extension of the Gotthard route from two up to four lanes complies with the rationale of the protection of the Alps and more particular with the constitutional prohibition of a capacity expansion. The existing political as well as technical challenges of the suggested alternative solution need to be discussed and negotiated with different stakeholders such as the Swiss confederation and cantons, the EU, private associations and clubs, local residents on the transit routes as well as the users of this infrastructure.

Thesis for download (PDF, 2.4 MB)

 
 
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Sun Jul 23 07:13:19 CEST 2017
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